Barack Obama’nın efsanevi 2012 seçim kampanyası direktörleri 6 Mart
2015 tarihinde İstanbul Ritz Carlton Oteli’nde Element Strateji Yönetimi’nin düzenlediği “Hedef: Hedef Kitle”
konferansında buluştu.
Kamuoyu bu tartışmaları yaparken biz de Element Strateji
Yönetimi olarak, 6 Mart 2015 tarihinde İstanbul Ritz Carlton Oteli’nde “Hedef:
Hedef Kitle” konferansını düzenleyerek Barack Obama’nın efsanevi 2012 seçim
kampanyasının önemli aktörlerinin bizlerle kampanya tecrübelerini
paylaşmalarını istedik. Amacımız, hem kampanyalarının bilinmeyen arka planlarını
göstermek, hem de seçim kampanyalarında kullanılan iletişim strateji ve
taktiklerinin diğer alanlardaki uygulanabilirliklerine de dikkat çekmekti.
Konferansa
Barack Obama'nın 2012 Başkanlık Seçimleri ulusal saha direktörü görevini
yürüten Jeremy Bird, Obama'nın 2012 Dijital Kampanya Direktörü Teddy Goff, Twitter'ın
Asya Direktörü Peter Greenberger, Boris Yeltsin’in imaj danışmanı Igor
Mintusov, Bill Clinton'ın batı eyaletleri kampanya sorumlusu ve Barack
Obama'nın Denver/Colorado anketörü Rick Ridder, uluslararası ödüllü Anketör
Joannie Braden ve Türkiye’den Bahattin Yücel, Haluk Şahin, Mehveş Evin, Volkan
Karsan, İzmir Tolga ve Gökhan Yücel katıldı.
Konferans, adından da
anlaşılabileceği üzere, hedef kitleyi bulma, doğru mesajları, içerikleri üretme
ve hedef kitleye doğru kanaldan ulaşabilme sorunsalı üzerine odaklandı. Sahada,
dijitalde ve sosyal medyada farklı kazanma
kurallarının da anlatımı ile başarılı bir kampanyanın tüm ayaklarını
bütünsel bir bakış açısıyla katılımcılarımız ile paylaşmak istedik. Tüm gün
süren konferanstan Türkiye için de çıkarılacak çok konu başlığı bulunuyor.
Yerel Liderler
Yaratmak
Konferansın ilk konuşmacısı, Barack Obama’nın 2012 seçim
kampanyasında 2.2 milyon gönüllü toplayarak dünyanın en büyük gönüllü organizasyonu
oluşturan ve bu rakamla Obama’nın “gönüllülerle
seçim kazandı” efsanesini yaratan Ulusal
Saha Direktörü Jeremy Bird yerel düzeyde liderler yaratmanın önemini ve
başarılı bir saha organizasyonu için kaçınılmazlığını vurguladı.İnsanların kampanyaya olan bağlılılarının artırmanın
kampanya için önemini anlatan Bird, yerel düzeyde yetkilendirmenin seçmenlerle
daha kişisel bir ilişki kurmayı kolaylaştırdığını ifade etti.
Seçmenle Kişisel İlişki Kurmak
2013 yılında Fortune dergisinin, önümüzdeki yıllarda geleceği şekillendirecek 40 yaşından genç en etkili 40 yönetici (40 under 40) arasında gösterilen Bird, başarılı bir kampanyanın en temel ayaklarından birinin de seçmenlerin kim olduğunu anlamak ve seçmenle kişisel bir iletişime geçilmesi olduğunu ifade etti. Saha çalışmalarının kişisel ilişki kurmadaki önemine değinerek seçmene sadece ulaşmanın yeterli olmadığını, seçmenin sorunlarını ve beklentilerini ilk ağızdan dinlenmesi gerektiğini de ekledi.
2013 yılında Fortune dergisinin, önümüzdeki yıllarda geleceği şekillendirecek 40 yaşından genç en etkili 40 yönetici (40 under 40) arasında gösterilen Bird, başarılı bir kampanyanın en temel ayaklarından birinin de seçmenlerin kim olduğunu anlamak ve seçmenle kişisel bir iletişime geçilmesi olduğunu ifade etti. Saha çalışmalarının kişisel ilişki kurmadaki önemine değinerek seçmene sadece ulaşmanın yeterli olmadığını, seçmenin sorunlarını ve beklentilerini ilk ağızdan dinlenmesi gerektiğini de ekledi.
“Güneş Batmayan İmparatorluk: Twitter”
Konferansa Singapur’dan canlı video-konferans ile katılan Twitter’ın
Asya Direktörü Peter Greenberger‘ın “Güneş Batmayan İmparatorluk” olarak
nitelediği Twitter’ın 288+ milyon aylık aktif kullanıcısı, 500+ milyon sabit
kullanıcısı ile dünyanın en etkili sosyal medya araçlarından biri olduğu bilinen
bir gerçek. Greenberger, ilk 1 milyar tweet’e ulaşmanın 3 yıl, 2 ay, 1 gün
sürdüğünü oysa şimdi her 2 günde 1 milyar tweete ulaşıldığını söylemesi ile
zaten Twitter’ın sunduğu fırsatları tahmin etmek dinleyiciler açısından da daha
kolaylaştı. Eskiden cevap vermek için
haber süresi kavramı varken artık bu süre Twitter sayesinde saniyelere ve 140
karaktere inmesi de bize ulaşılan rakamın nedenlerini anlamaya yetiyor.
“Twitter sadece sosyal bir ağ değil, bir konuşma platformu”
Twitter bize kişilerin ilgi alanlarını gösterdiğini, böylece
kullanıcılar hakkında birçok bilgi öğrenebildiğini vurgulayan Greenberger kim
kimi takip ediyor, hangi hesaplarla bağ kuruyor, ne hakkında tweet atıyor gibi
birçok bilgi sayesinde kullanıcıların ilgi alanlarının ve profillerinin
çıkarılmasının mümkün olduğunu da ekledi. Twitter’da olan herkesin platformdaki
herkese ulaşması da Twitter’ın dialoglara açık olmak istediğinin ve bir konuşma
platform olduğunun da en temel göstergesi.
Twitter’da Takipçi Sayısı Artırmanın İpucu
Twitter deyince takipçi sayısından bahsetmemek mümkün
gözükmüyor. Daha fazla kişi tarafından takip edilmenin yolları ülkeden ülkeye
ve konjonktüre bağlı olmakla beraber gerçek bir kişi izlenimi vermek, samimi
bir ses tonu kullanmak, görselleri etkili kullanmak, doğru zamanda doğru mesajı
iletmek, olabildiğince güncel olmak ve hashtag kullanmak Greenberger’a göre
takipçi sayısı artırmanın olmazsa olmazları arasında sayılabilir.
Slogan Mesaj Değildir
ABD eski başkanı Bill Clinton’un başkanlık seçim sürecinde
Batı Eyaletleri Kampanya Organizasyon Sorumlusu olarak görev yapan uzman
anketör Rick Ridder ve Meksika, İngiltere, Avustralya, İspanya, İsveç gibi
ülkelerdeki siyasi kampanyalarda etkin görevler alan uluslararası ödüllü
anketör Joannie Braden konferansın ilgi çeken konuşmacıları arasındaydı.
“Ridder/Braden” danışmanlık firmasını da kurucuları olan ikili hedef kitleyi
bulma ve bu kitleye yöenelik mesaj üretme yöntemleri üzerinde durdu.
Slogan ve mesajın farklı olduğunun defalarca altını çizen
Ridder iyi bir mesaj oluşturmakta kilit önem taşıyan dört unsuru
“karşılaştırmalı ifade”, “vizyon”, “değerler” ve “gerçek sorunlar” olarak ifade
etti. Hedef kitleye özellikle onlar
açısından önem ve anlam taşıyan konulardan bahsetmek gerektiğinin altını çizen
Ridder ihtiyaç analizinin önemini de vurguladı
Mesajda Sadelik
Braden da mesajın,
kitleleri ikna etmek için kullanılan, dürüst bilgilerin bir parçası olduğunu
söylerek mesajın adayın ne için mücadele ettiğinizi gösterdiğini bu nedenle
hedef kitleye ev hayvanlarından ekonomiye kadar her konuda mesaj
verebileceğinden bahsetti. Mesaj iletmede sadeliğe dikkat çeken Braden, tüm
kavramları, temaları açıklamaya çalışmanın sözcükler arasında boğulma anlamına
geleceğinden bahsetti.
Dijital’de Sıkıcı Olmayın
Konferansın bir önemli konuşmacısı da Barack Obama’nın 2012
Dijital Kampanya Direktörü Teddy Goff’tu. Time Dergisi tarafından “Dünyayı
değiştiren 30 yaşın altındaki 30 kişi” arasında gösterilen Barack Obama’nın
2012 Seçimleri Dijital Direktörü Teddy Goff, Obama için yürüttüğü kampanyada,
internet üzerinden 690 milyon doların üzerinde bağış toplamış, 1 milyondan
fazla seçmen kaydetmişti. Facebook’ta 45
milyon, Twitter’da 33 milyon takipçi toplamasıyla da Obama’ya “Sosyal Medyada Kazanan Başkan ”
ünvanını da kazandırmıştı.
Goff’a göre dijitalin olmazsa olmaz birinci temel kuralı
sıkıcı olmamak. Siyasetin genellikle toplum tarafından sıkıcı ve tekdüze
bulunduğunu ancak kendisinin buna asla katılmadığını söyledi. Seçmenlere sıkıcı
olmayan, yer yer komik yer yer de eğlenceli içerikler sunmanın başarıyı
yakalamanın en temel formüllerinden biri olduğunu söyleyen Goff, eğlenceli
içeriklerle de hedef kitleye ilham
verici ve bilgi verici bir iletişim yapılabileceğini söyledi.
Haber Bülteni Yerine Sosyal Medya
Kampanya döneminde adayların yapacağı en büyük hatlardan
birinin dijitali ihmal etmek olacağını söyleyen Goff dijital alanda özgün ve
sahici olmanın ve insanı öne çıkarmanın öneminden bahsetti. İnsanların eskiden
haber bültenlerini takip ettiğini, oysa şimdi haber almanın da en önemli
mecralarından birinin sosyal medya olduğunu söyleyen Goff sosyal medyada hesabı
olmayan yaşlı insanların da torunlarının hesaplarının olduğunu, dolayısı ile
haberlerinde yine buradan yayılabileceğini ekledi.
Dijitalde Başarının Üç Sırrı
Teddy Goff’a göre, iyi bir iletişim yakalamak için yapılması
gereken en önemli üç kural eğlenceli içerik oluşturmak, ağlar üzerinden
komüniteler kurarak güven inşa etmek ve bireysel iletişimi hedeflemek.
Hedef: Hedef Kitle konferansı bize bir kez daha gösterdi ki
başarılı bir siyasal iletişim kampanyasının sihirli bir formülü yok ve başarı ancak birçok farklı faktörün
entegrasyonu ile sağlanabilir. Başarılı
bir kampanyanın iyi bir aday, güçlü ve somut mesajlar, dijital ve saha
çalışmalarının entegrasyonu gibi birçok faktöre bağlı olabileceğini gibi seçmen
davranışlarının da psikolojik boyutlarının incelenmesi gerekiyor.
*Aynı başlıklı yazı Kadir Has Üniversitesi Panorama KHAS Dergisi 17. sayısında yayınlanmıştır.
İlgili Link: http://www.khas.edu.tr/uploads/panoramakhas/sayi17/13.pdf
İlgili Link: http://www.khas.edu.tr/uploads/panoramakhas/sayi17/13.pdf
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder